A Stringbike új innovációja mozgássérülteknek

Torokfájás ellen: egy magyar gyógyszerész megalkotta a szilárd mézet
2018. december 17.
Újrahasznosítható a napelem?
2019. január 4.

A társaság első innovációja a StringDrive hajtástechnológia és ennek sajátos alkalmazása volt. A hagyományos kerékpárokhoz hasonlóan jelen esetben is a pedálok segítségével történik a hajtás. A pedálozás ugyanaz a körkörös mozdulat, ami az elmúlt 150 évben szinte semmit nem változott, a lánc helyett azonban kötelek közvetítik a szükséges erőátvitelt. A kerekeket oldalanként egy-egy kötél hajtja, amelyek két kötéldobra vannak feltekerve

A pedálokat forgatva a velük kapcsolatban lévő, egymástól független lengőkarok előre-hátra alternáló mozgást végeznek. Amíg a lengőkar az egyik oldalon előremozdul, letekeri a hátsó tengelyen lévő kötéldobról a kötelet, ezáltal megforgatja a kereket. A másik oldalon a lengőkar eközben hátramozdul, a kötél pedig visszacsévélődik a dobra a kötéldob belsejében lévő rugónak köszönhetően. Ez a két folyamat zajlik felváltva mindkét oldalon.

A lánc elhagyásán kívül fontos újítás, hogy a hátsó kerekek hajtását a jól ismert, folyamatosan kattogó hangot adó „racsni” helyett az ipari gépekben és pl. a Ducati motorkerékpárok indítómotorjában alkalmazott, lamellás szabadonfutó végzi. Ez a magas minőségű szabadonfutó az egyik oka, hogy teljesen hangtalan és rezgésmentes a hajtás. Az elképzelhetetlenül finom hajtásélmény másik oka, hogy a zsinór miatt nem keletkeznek a láncmozgásból származó és a fémes érintkezéseknél fellépő mikrorezgések sem.

A speciális kialakítás több szempontból is újítást hoz a kerékpározás területén. Az ergonomikusan kialakított hajtáskarakterisztika egyedi hajtási érzetet nyújt, minimálisra csökkenti a holtpontokat, és ott nyújtja a legnagyobb hatékonyságú erőátvitelt, nyomatékot, ahol a tekerés során a legnagyobb erő fejthető ki. A finom hajtás és a dinamikus menetteljesítmény együttesét nagyon sok tesztelő és vásárló a villanyautózás élményéhez hasonlítja.

A 19 sebességes váltó különlegessége, hogy a hagyományos bicikliváltóktól eltérően akár maximális terhelés mellett vagy álló helyzetben is használható. A technikai háttér lehetővé teszi pedálonként eltérő terhelés beállítását, mely különböző lábsérülések esetén lehet jótékony hatással. A hajtás további előnyei közé tartozik a kötelek gyors cseréje, továbbá a kenésmentes technológia alkalmazása. Mindezek egy nagyon hatékony és kellemes városi közlekedésre, vagy hosszú távú túrákhoz is tökéletes kerékpárt eredményeznek.

A StringBike innovatív megoldásaival és egyedi, megnyerő megjelenésével mint design kerékpár is jelen van a piacon. A biciklik egyedi mintájú festéssel és biokompozit vázzal is elérhetőek. Az 1,9–2,2 kilogrammos alumíniumvázak mellett a felső kategóriát jelenleg a karbonszálas vázas modell képviseli. A StringBike „termék” fázisban van, az értékesítése webshopon és a folyamatosan bővülő partneri hálózaton keresztül zajlik.

A társaság másik innovációja a mozgássérült személyek saját kerekesszékéhez kapcsolható ún. Handbike–Stringhandbike, amelynek kézihajtás-technológiája új fejlesztés. Ez a hajtás nagymértékben segíti a felsőtest intenzív megmozgatását, így az egészség fenntartását. Az újszerű hajtástechnológia nagyon sok olyan mozgássérült számára is használható, akik a hagyományos („láncos”) eszközt nem tudják kezelni az állapotuk miatt.

A piacon lévő hagyományos handbike-ok a bicikli láncos hajtását másolják, a pedál helyére fogantyút szerelve működnek. A jelentősen meghosszabbított, olajos láncot körkörösen kell hajtani.

A StringHandbike újítása, hogy a hajtás toló-húzó mozgással történik. A mozdulat az edzőtermekből ismert fekve nyomáshoz és evezéshez hasonló mozgás. A mozgássérült saját kerekesszékéből és a hozzá kapcsolt StringHandbike-ból álló tricikli hajtásmódja valakit a vasúti hajtányra emlékeztetett.

Nagyon sok olyan mozgássérült van, aki a hagyományos handbike-okat az állapota miatt (pl. kötött könyök- vagy vállízület, gerincdeformitás, sorvadt izomcsoportok stb.) sajnos nem tudja használni. Számukra két hatalmas előnyt kínál a Stringbike mérnökeinek innovációja. A toló és a húzó mozgás erőssége a kerékpár független hajtás oldalaihoz hasonló, egymástól független beállíthatóság. Például a Sclerosis Multiplex esetén – ahol a hát és a derék izmaival nagy erővel tud húzni a beteg személy, de a mellkas izmai már nem elég erősek a hagyományos láncmeghajtás pedáljának toló fázisához – ez az aszimmetrikus beállítás visszaadja a mozgás szabadságát. A másik nagy előny, hogy a hajtáshoz nem kell teljes köríves mozgást végezni. A kb. 60 centiméteres, közel vízszintes hajtásút bármekkora szakaszán hajtható az eszköz, szélsőséges esetben akár csak a csukló mozgatásával is. A legnagyobb hazai rehabilitációs szakmai központokkal folyamatos a kapcsolat, vizsgáljuk a további fejlesztési lehetőségeket.

További részletek a közelmúltban megjelent A 100 legérdekesebb magyar innováció című kiadványban.

innoexpo.hu